2014-05-30

TEXTILMECKA

Häromdagen följde jag med en kompis till Textilhögskolan i Borås. Ibland behövs lite nya vyer för att hämta inspiration och kraft. Eleverna där skulle visa sina examensarbeten och det har nyligen öppnat ett textilmuseum som vi ville se.

Första intrycket av staden blev mycket positivt. Vi såg gamla fabrikerbyggnader som skickligt konverterats till att inhysa moderna verksamheter och staden mötte oss med en underbar kaxighet som man sällan ser utanför våra största städer. Textilhögskolan har lokaler i det komplex som kallas Textile fashion center. Byggnaden har en imponerande volym med massor av stora industrifönster som ger ett fantastiskt ljusinsläpp.



Foto: Heads and tails






















foto: www.textilefashioncenter.se












Utmaningen med en sån stor byggnad är ofta att
hitta rum som känns mer intima och som passar för möten. Här var problemet löst med att små prång införlivats i väggen och separata akvarieliknande konferensrum var uppbyggda inuti huvudbyggnaden vilka skapade fristående volymer att mötas i. Hela miljön kändes otroligt stimulerande och passade utmärkt för skapande och kreativitet.

Foto: Heads and tails



Jag och min kompis smög omkring i byggnaden och tittade på de olika verkstäderna. Vi vandrade omkring i tryckeriet, färgberedningen och bland trikåmaskiner. Det låg en förväntan i luften och överallt såg vi koncentrerade elever som la sista handen vid sina verk inför den stora modevisningen.

Textilmuseet överaskade mig positivt med en fantastisk utställning av holländska Iris Van Herpen.
http://textilmuseet.se/utstallningararkiv/irisvanherpen.5.1a969d8142eea09a2980001571.html. Hennes  modekreationer som var och en för sig var underbara konstverk, tog andan ur mig och jag fascinerades av hennes uttryck och det tidskrävande handarbetet. Besök om ni kan!


Kreation av Iris Van Herpen














Textilmuseet














Vi kikade på textildesignelevernas avgångsverk och som inredare fastnade jag speciellt för Malin Bobeck som arbetat med optiska fiber för att skapa lysande textilier för inredning. Oerhört vackert och spännade. Vi avslutade med att titta på modesvisningen som kröntes med stipendieutdelning av svenska modeådet och TEKO. Mätta av intryck och berikande upplevelser satte vi oss i bilen hem till Värmland igen. Jag glömde min kamera hemma så ni får hålla tillgodo med iphonefoton från dagen. En annan vinkel av dagen får ni här. Trevlig helg!

Malin Bobecks Binary surfaces



Modevisning Fashion design

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar