2014-05-27

ÄNDRADE PLANER

I fredags köpte jag ett hus utan att fråga min man. Ett 70-tals, sutteränghus som just kommit ut till försäljning. Igår kväll satte vi båda våra signaturer på köpebrevet. Planerna på nybygge skrotades alltså. Genom att köpa den här villan som ligger i samma område som vi bor i, får vi mer yta till en rimligare kostnad än vad ett nytt hus skulle ha kostat. Dessutom slipper vi att flytta till en lägenhet emellan flytten. Huset ligger på en hörntomt mot skogen och man kan skymta barnens skola mellan träden. Det känns jätteskönt att de små får bo kvar i samma område och de blev överlyckliga när vi berättade att det fortfarande kommer att vara gångavstånd till favvokompisarna. Jag och min man kommer också kunna promenera till våra vänner vilket betyder oerhört mycket.


Ritning på huset som ska göras om.














Foto: Kvik










Vi kommer att blåsa ut hela huset och sen inreda det med nya, fräscha material. Planerna är att sätta in ett vitt kök igen och flytspackla golvet så att det ser ut som betong, alternativt lägga in klinker som ser ut som träplank i hela huset. Väggarna ska målas grå eftersom det ger ett behagligt och exklusivt intryck. Utvändigt ska huset putsas och vi panerar att bygga en terass på framsidan och ett trädäck som vetter mot skogen i söderläge. Vi ska byta ut fönstren och sätta in stora glaspartier för ljusets skull. På bottenplan planerar vi allrum, gym, kontor, tvättstuga, entré och groventré. Det kommer bli alldeles fantastiskt och jag kan redan se allt framför mig.


Det här är ingen politisk blogg och den kommer inte förvandlas till det heller. Däremot har vi bestämt att vi alltid ska skriva om det vi känner för så därför måste jag kommentera delar av valutgången. I söndags gick jag med hela familjen till vallokalen. Barnen undrade vad vi gjorde och vi förklarade så pedagogiskt vi kunde. Det är något visst med att rösta på själva valdagen. Jag blir alltid lite rörd av att människor klär upp sig och tar sin rättighet att rösta på allvar. På lappen jag stoppade i valurnan stod det Feministiskt Initiativ och under kvällen var jag  överlycklig över att få skriva historia. F! är världens första parti med feminism som huvudfråga som tar plats i ett parlament. Att se foton från valvakan var som att ta ett lyckopiller. Överallt glada kvinnor och män med stora leenden på läpparna som firade att Sverige kommer att skicka Soraya Post till EU-parlamentet för att föra upp feminismen på dagordningen. Det var inte en dag för sent.  



Foto: DN








Läs om ett annat perspektiv på husköpet och valutgången här. Vi återkommer på fredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar