2014-05-20

SAN FRANCISCO
















Hösten 2002 knatade jag upp och ner för branta kullar, njöt av viktoriansk och modern arkitektur, tog utflykter till vindistriken i Napa Valley och spelade sällskapsspel på ett mysigt café vid Chestnut Street. Min löprunda var fantastisk, en av mina favoriter. Jag sprang längs stranden till Golden Gate, tog i bron och vände tillbaks. Jag pluggade medie- och kommunikationsvetenskap och bodde med min pojkvän (numer man) i the Marina District. Eftersom han tagit en MBA så hade han arbetstillstånd i ett år. Vi hade tur som hittade en lägenhet i den otroligt mysiga och pittoreska stadsdelen som ligger öster om Golden Gate. Lägenheten var möblerad och hade potential, den hade burspråk med spröjsade fönster och trägolv. Den låg på andra våningen och utanför stod ett stort, vackert träd. Som alltid tänkte jag ut hur jag skulle inreda om lägenheten varit min. 
















Innan vi åkte hem till Sverige hyrde vi en bil och körde den klassiska sträckan Highway 1. Det var obeskrivligt vackert och vi stannade i surfparadiset Santa Cruz, lilla Carmel (där Clint Eastwood varit borgmästare) och upplevde dramatiska vyer i Big Sur där Santa Lucia-bergen möter Stilla havet. Vi stannade även i Santa Barbara. Det gillade vi så mycket att vi var kvar någon dag extra. Efter det bar det av till Los Angeles en kortis. I fashionabla semesterorten Palm Springs badade vi i pooler och tog foton av palmer som brunnit. Min man tog ett fantastiskt foto av det som vi förstorat och efter snart tolv år åker det upp på väggen. Efter Palm Springs åkte vi vidare till glittrande Las Vegas och sedan drog vi efter andan vid världsarvet Grand Canyon. Vi hann också med en nationalpark där vi vandrade bland de enorma träden amerikansk sekvoja, som också kallas reedwood. Det var alldeles fantastiskt att åka sträckan från San Francisco till Los Angeles, det är en av de vackraste kuststräckor jag upplevt. Jag kan verkligen rekommendera att hyra en bil och åka Highway 1. Utan små barn vill jag tillägga. Favoriten var Santa Barbara och de små, pittoreska samhällena som Carmel.


Highway 1













San Francisco är en underbar stad och den kan jag rekommendera att åka till. Ta gärna spårvagn när ni är där, det är ett skönt sätt att spana in staden på. The Marina District är väl värt ett besök och om the Chestnut Street fortfarande är lika charmigt som när vi bodde där så är det otroligt mysigt att vandra runt bland husen vid vattnet. Andra ställen att rekommendera är hippiekvarteren från 60-talet Haight-Ashbury som är min mans favoritområde. Där hittar man bohemiska affärer och mycket second hand. Shopping finner man annars i området runt Union Square. Berkley, som ligger öster om bukten vill jag också rekommendera att uppleva. Där ligger bland annat Berkely University och stället har en avslappnad, skön atmosfär som de flesta universitetsområden präglas av. San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) är ett givet stopp om museum står på agendan. Den uppseendeväckande byggnaden är ritad av en schweizisk arkitekt, Mario Botta. Det finns tusentals saker att göra i San Francisco men bäst är att insupa atmosfären och vandra gata upp och gata ner. Eller hoppa på spårvagnen om benen är för trötta. 

Läs om den andra sidan av myntet här. Vi uppdaterar bloggen på fredag igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar