2014-03-25

MAMMAS MAT

Mat spelar en stor roll i mitt liv. Jag minns att jag som liten flicka stod och betraktade mamma när hon snurrade kanelbullar och vispade ihop såser. Hur duktig jag tyckte hon var som så enkelt formade matbrödet till perfekta, runda, små bullar eller hur gott det luktade när klockan närmade sig middag. Mamma hade tålamod och lät mig experimentera och prova mig fram. Jag kommer ihåg att hon berättade för mig att en riktigt duktig kock alltid håller undan efter sig. Idag slås jag av hur pedagogiskt det var av henne. Nu försöker jag alltid att hålla rent och snyggt runt mig när jag lagar mat. 
 


Del av mitt kök. Foto: studio054.se



Jag älskar verkligen att laga och äta riktigt god mat. Det finns inget bättre än långa härliga middagar med trevligt sällskap. Mitt kök är en dröm att laga mat i. Många lådor för förvaring och gott om avställningsytor. När jag satte in det för fem år sen valde jag helvita luckor med dolda handtag och alla maskiner integrerade. Jag valde också en vit, tunn stenskiva som går att slita på i evighet. Det kostade visserligen en halv förmögenhet men varje gång jag står där i min dröm så är det värt det.




















På helgerna försöker vi lägga in lite extra kärlek i maten. På fredagar brukar vi ordna något enkelt men ändå gott. Charkuterier, oliver, bröd och ost är en favorit. Resten av helgen lagar vi mat som tar längre tid, sådant som mamma lärt mig. Grytor med mycket smak eller rejäla söndagsmiddagar med kött, sås och potatis.

Många av mammas recept sitter i händerna och i ryggmärgen. Jag är oändligt tacksam över att jag lärt mig att laga mat ifrån grunden. Riktig mat utan halvfabrikat. Jag behöver inte fundera över hur man får till en fantastisk sås eller vad som passar ihop smakmässigt. Det finns i min kropp och jag är glad över att min mamma tog sig tid. 

Tack för maten mamma!


honestlyyv.com











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar