2014-08-22

RENOVERINGSSTART

Eftersom ni är många som efterfrågat att ni vill följa husrenoveringen så tänkte vi börja med uppdateringar om det här på bloggen en gång i veckan. Jag har fått frågor om hur vi vågar och orkar totalrenovera ett hus. Det där med att våga är inga problem så länge man har kunskap om vad man ger sig in i. Jag påbörjar aldrig ett projekt om jag inte vet vad det innebär och hur man genomför det och dessutom har jag gått igenom en likadan process tidigare. Just nu har jag en målbild av hur allt kommer att se ut och äntligen har vi börjat. För tillfället är jag inne i ett skönt driv där arbetet flyter på och är roligt. Jag tänkte skriva om renoveringen under arbetets gång och i det här inlägget har jag lagt in inspirationsbilder som jag använt när jag planerat huset.

Foto: Pinterest




















Foto: Pinterest















Foto: ArchInspire
















Förra veckan började vi att riva ner inredning och väggar i vårt nya hus. Vi gör en uppfräschning där, plastar igen till övervåningen, kör renovering av övervåning först och bor under tiden provisoriskt på nedervåningen. Jag började med att riva ner en gammal inrökt vävtapet i sovrummet häromkvällen. För att få ner vävtapeten blötte jag först upp hela väggen med en vattenspruta. Ingen blomspruta av mindre slag utan en riktig pumptryckspruta alltså. Efter det plastade jag in hela väggen. Det här gick att göra eftersom vi har ett stenhus. Det funkar alltså inte om man har gipsväggar. Det fick sen sitta över natten innan jag drog ner tapeten. Det understa lagret blev kvar och då fick jag spruta en gång till. Efter det använde jag en spackelspade för att få bort allt från väggen. När jag väl hade rena ytor spacklade jag på ojämna ytor och sedan målade jag både väggar och tak. Voilà! Det tog mig ca åtta timmar att genomföra det här. Resten av undervåningen kommer vi inte att göra något med i dagsläget, förutom att vi har städat ordentligt såklart. I allrummet finns det en granitklädd öppen spis där stenen fortsätter ut på väggen. Den hade jag initialt tänkt att ta bort men jag avvaktar eftersom jag tycker om den mer och mer. Tillsammans med nya materialval kan den bli riktigt vacker. Eftersom det är fint gjort av ett gediget material så är det värt att bevara.

Foto: Pinterest




















Foto: Pinterest














Foto: Pinterest




















På söndag går flytten och vi planerar att ha huset klart i november. Min målbild är julfirandet med familj och vänner i vårt nya hem. Jag ska tillägga att vi anlitar snickare också. Annars skulle målbilden ligga flera år framöver. Men kan man vi spara mantimmar på att renovera själv på kvällar och helger så kan vi flytta pengar till finare materialval och inredningsprylar. Då gör det mig inte så mycket att byta soffan mot penseln och få träningsvärk i armarna.

Foto: Pinterest




















Foto: Pinterest




















Jag kommer som sagt att uppdatera om renoveringen varje vecka. Nu handlar det om de rumsliga lösningarna, var väggarna ska vara, hur köket ska byggas. Inredningen kommer i ett senare steg. Följ med, ställ frågor eller ge input om vad ni vill veta!

Läs om andra sidan av myntet här.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar