2014-03-18

NEW ENGLAND

Foto: http://www.nehomemag.com



























Några månader efter att jag, med studentmössan på sned, hade sjungit rösten hes på Tingvallagymnasiets stentrappa satt jag på ett plan över Atlanten. Jag var overkligt lycklig trots att jag hade lämnat familj och nyfunnen pojkvän i Karlstad. Jag skulle ju få uppleva New York!  

Jag var fortfarande tonåring och kunde inte komma bort fort nog från Värmland. Längtan efter nya människor, annorlunda miljöer och en förhoppning om en värld fylld av äventyr var så stor att bröstet nästan sprängdes. Hela livet låg bokstavligt talat framför mina nittonåriga fötter. 

Jag skulle jobba hos en fantastisk familj som bodde i Westport, Connecticut, en timmes tågfärd norr om NYC. Staden är liten och välbärgad, försedd med egen, charmig strand, tillrättalagd golfklubb och vitmålade hus i New England-stil. Överallt mötte jag vackra människor med Colgate-leenden och väluppfostrade, trygga barn med preppylook byggde sandslott på stranden. Hortensior frodades i de, av trädgårdsmästare, välansade rabatterna och på parkeringarna trängdes välpolerade Jaguarer. Intrycken blew me away och jag älskade det. 


Del av Westport centrum och Saugatuck River.




















Jag fick se de mest fantastiska hem. Pampiga entréer med svängda trappor var lika stora som svenska lägenheter. Idag bor jag i ett nybyggt, modernt, grått hus med stora fönsterpartier utan spröjs där raka och rena linjer dominerar. Inga vinklar och vrår eller knakande golv. Ibland drömmer jag i hemlighet om ett hus i New England-stil med en veranda som löper runt hela huset. Där skulle jag inreda med beige toner, trä, skrynkligt linne och färgsprakande rosor i runda vaser. Jag skulle välja marmor och gammeldags blandare och lägga in breda golvplank, alternativt fiskbensparkett som är det vackraste golv jag vet. Kanske skulle jag åka på inspirationsresa tillbaks till Westport som på ett fantastiskt sätt visar upp den underbara New England-stilen.    



Året då jag tog hand om underbara barn, upplevde det unika New York, dejtade väldigt amerikanska amerikanare, knöt ovärderliga vänskapsband och åt min egen vikt i M&M:s blev ett av de bästa och vackraste åren i mitt liv. Det var smaken av spänning och nya upplevelser som sedan skulle ta mig vidare på nya äventyr i London, San Francisco, Washington DC, Hongkong och Zurich.  

Läs om det andra sidan av myntet på Tailsblogg.

Fönsterluckor är charmigt och typiskt för New England-stilen.





















Otroligt vackert garage i New England-stil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar