2014-04-25

AMSTERDAM


Två år av mitt liv har har jag bott i Amsterdam. Två sköna år där jag fick tillfälle att stanna upp och landa efter en intensiv period i Stockholm. Jag kommer ihåg känslan av frihet när planet lyfte från Arlanda och jag kunde lämna huvudstaden bakom mig. Gigantiska Schiphol mötte upp. Schiphol är en av mina favoritflygplatser eftersom den trots att den är så stor endast har en terminal. Det gör att den känns intim och man slipper ta buss för att nå ut till gaterna. Förvisso långa promenader men det gör inte så mycket eftersom det finns ett bra utbud av caféer, restauranger och butiker samtidigt som det är rent och snyggt överallt.

Foto: Heads and Tails



Foto: Heads and Tails

Vi hade förmånen att hitta boende centralt. Vi flyttade in i ett gammalt stenhus med högt i tak och stora förnster mot en innergård. Lägenheten var nyrenoverad med oljat plankgolv och ett fint badrum med ljusa, matta naturstensplattor. Fastighetsägaren hade varit noga med val av material och sparat orginalfönster och dörrar, något som jag speciellt uppskattade. Lägenheten låg alldeles bredvid Vondelpark som är hela Amsterdams trädgård. Parken, som inte är speciellt stor, är alltid fylld av människor som tränar, solar, fikar, har kalas eller promenerar. På våren kan man njuta av Hollands signum, tulpaner i alla tänkbara färger och överallt växer pilträd som silar ljuset och ger en behaglig, ljus skugga.

Foto: Heads and Tails














Foto: Heads and Tails

Själva staden känns även den intim och välkomnande. De färgglada, gamla stenhusen står tätt, tätt packade och i den innersta kärnan av staden finns inte en enda rak linje. Inget kontrollerat rutnät av gator à la New York. Istället är centrum av Amsterdam underbart halvcirkelformat utifrån alla kanaler och broar och utgör hjärtat av staden. En fri och ohämmad plats där vi vandrade i timmar för att titta på de skeva husen, broarna, avslappnade pubar och affärer.


Foto: Heads and Tails




















Foto: Heads and Tails
















Det var efter en promenad i kanalområdet som min man friade och jag sa ja. Våra två år i Amsterdam var en speciell period för oss. Ett tillfälle att få stanna upp, bryta med det gamla och fundera på hur vi ville att våra liv skulle vara. Början på en ny tid där vi njöt av friheten, möjligheterna och insikten att vi ville ut i världen. Startskottet på ett nytt skede i livet som kom att innebära många resor, ett nytt, litet liv och oändlig lycka.

Vill ni läsa om baksidan av livet i Holland? Gör det här.

Foto: Pinterest


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar