2014-05-06

LONDONWEEKEND


Selfridges
















I julas fick jag och min man en resa till London av hans föräldrar. Förra veckan utnyttjade vi julklappen och tillbringade ett par dagar på hotell, utan barn, i vår gamla hemstad. Det var helt fantastiskt att äta i lugn och ro och göra precis vad vi ville, när vi ville. Få kaffet serverat i egen kanna vid frukosten, bli kallad för madam och uppmärksammas istället för att uppmärksamma. En lyx för vem som helt, inte minst småbarnsföräldrar. Inget gråt och skrik, kladdiga fingrar, små tänder som ska borstas eller vällingar att blanda.

Vårt hotell skymtar bakom rabatten.




















En av mina favoritsysselsättningar när jag är i London är att strosa runt i kvarteren mellan High Street Kensington och King's Road. Vårt hotell låg där i krokarna. Inredningsnörd som jag är älskar jag att kika in mellan blåregn och magnoliaträd på de vansinnigt vacka, vitputsade husen med stora rum och fönster i två vädersträck. Har jag tur är inte gardinerna fördragna och jag får en glimt av den, oftast sobra, klassika inredningen.

Blåregn mot vit puts. Ja tack!




















Miniversion av New Yorks Flatiron building.





















Mitt gamla jobb låg i dessa kvarter och det var otroligt lyxigt att promenera hem när omgivningen såg ut som den gjorde. Att sitta en kvarter från utbudet på High Street Kensington var också härligt. Jag åt ofta lunch på favoritstället Whole Foods. Min man och jag tog såklart en promenad genom området nu i helgen. Vi käkade på samma bänk i Hyde Park där vi ibland brukade mötas upp för lunch när vi båda jobbade där. Jag träffade också en gammal kollega och vän från mitt gamla jobb. Vi käkade middag och uppdaterade varandra om livet som passerat sedan vi hördes sist. Han är en av de roligaste och kvickaste personer jag känner och jag älskar att umgås med honom eftersom jag får kramp i käkarna av allt skratt när jag träffat honom.

















Vi träffade också min mans gamla kollega och vän, hängde i östra London, drack några glas vin och pints på pubar, besökte våra gamla hoods i Battersea, strosade runt vid Southbank, hoppade in på Tate Modern och njöt av Borough Market. Vi hann också med shopping men prioriterade det andra och korsade Hyde Park från sydväst till nordöst.


Borough Market





















Travesti av Descartes kända citat.
















I lördags packade vi väskorna och hann med en kaffe i vårsolen innan flyget skulle gå. Vi flög business och kunde njuta av en timme med ett glas vin i loungen innan British Airways tog oss hem. Det är något visst med flygplatser. Jag gillar att vara där. Det ligger en sorts förväntan i luften. När jag reser utan barn är det kul att studera alla människor och möten.


Tate Modern med Matisse-utställning





















När vi bodde här var björkarna utanför Tate pyttesmå.























Vi kom hem i lördags till två förväntansfulla, underbara ungar som hade haft det urbra med farmor och farfar. Nu är arbetsveckan igång igen. Det gör mig absolut ingenting eftersom jag har det roligaste jobbet i världen.

Läs om andra upplevelser av vår Londonweekend här.

2 kommentarer:

  1. Bröt du en stor magnoliagren och smusslade med som vanligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behövs inte. Jag har ett eget träd i trädgården!

      Radera