2014-05-02

MAJ - DÅ KÄNNER JAG LIVET I MIG


Våren är här i full kraft och precis som Madickens granne Nilsson så känner jag livet i mig. Igår vad det första maj och solen lyste över staden där jag bor. Vårt hektiska liv krävde en vilodag så vi bestämde oss för att göra minsta möjliga. Största ansträngningen var att spola trädäcket rent från pollen, ta barnen till lekparken och gratulera grannen på födelsedagen. Ganska angenäma sysslor med andra ord.
Stor del av dagen tillbringade hela familjen på vår uteplats, ett tillfälle att mentalt fila på ett roligt uppdrag som vi fått. Efter lunchen så la vi oss på altanen med ett varsitt barn på armen och somnade en stund med lockiga, solvarma barnhuvud under näsan. En stund av absolut tacksamhet över att finnas till.
Jag ägnade även en del tid åt att leta inspiration till vårt nya hus. Vi har massor av planerande framför oss och är nu ganska färdiga med hur vi vill ha insidan. Vilka funktioner som är viktiga för oss och hur vi vill att planlösningen ska vara. En knivigare fråga är hur vi vill ha utsidan. Vi har reserverat en tomt i samma område som vi bor i. Baksidan har ett ogenerat läge mot skogen. Vi vill skapa olika rum på utsidan som på ett naturligt sätt blir en förlängning av huset. Jag ritar och tänker, ritar och tänker lite till men får inte riktigt till det. Har därför backat ett steg, letar återigen inspiration och väntar på att den kreativa knuten ska lösas.
Skogen intill tomten där vi ska bygga är samma skog som jag bruka löpträna i. På senaste tiden har jag tagit för vana att kika på tomten från baksidan för att kolla hur solen når fram vid olika tidpunkter på dygnet. Igår när jag tog mig en eftermiddagstur så sprang det helt plötsligt ett rådjur över löpspåret. Det korsade banan bara någon meter framför mig och adrenalinkicken var omedelbar. Plötsligt skärptes mina sinnen och det var mäktigt att så intensivt uppleva naturen nära inpå. Återigen infann sig känslan av tacksamhet och återigen kände jag livet i mig.

Läs om en annan aspekt av årets första dag här.
Foto: www.pinterest.com/pin/403283341605267320/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar