2014-10-28

GRÖNT ÄR SKÖNT

På sjuttiotalet var det modernt att inreda med mycket gröna växter. Jag minns att vårt hem liknade ett växthus där ormbunkar och monstera trängdes med varandra. Vi barn karvade sönder kaktusarna med våra naglar och förstod inte varför mamma blev ledsen över det. Vi såg på när hon tog skott av ampelliljorna och hon var speciellt stolt över att gullrankan växte så mycket att den täckte nästan hela spegelväggen i vardagsrummet och att yuccapalmerna blev högre än oss barn. De gröna krukväxterna försvann ur mode ett tag och ersattes av snittblommor och orkidéer. Nu har de återkommit som högsta inredningsmode. Det som vi tyckte var mossigt har plötsligt blivit vackert igen.

Elefantöra Foto: Pinterest

























Foto: Pinterest

























Fjädersparris, elefantöra och fikon heter växterna som syns i vartenda inredningsmagasin och blogg värd att nämna. Elefantöra är lätt att sköta. Det kanske är orsaken till dess popularitet. Fjädersparrisen har fina, spröda grenar som är vackra att klippa loss och sätta i små vaser. Quick fix till badrum eller matbord. Även ormbunke är speciellt populär igen. Jag älskar den och har en stor, grön sådan som vi fick av Linda i vårt sovrum. Vi inredde också nyligen ett kontor med massvis av ormbunkar. Något som är positivt med trenden är att blommor fungerar som luftrengörare och luftfuktare, speciellt växter med stora blad. Allt som finns i ett hem, möbler, datorer och kläder avger små partiklar, kemiska ämnen som vi inte bör få i oss för mycket av. Krukväxterna tar hand om de här ämnena genom mikroskopiska hål på bladen. Toppen att placera i sovrummen alltså, speciellt i vårt torra, kalla klimat. Säkert bättre än de dyrast krämerna.

Foto: theapartment.dk



















Foto: Duddells

















Ett tips är att tänka över placeringen av krukväxterna. Istället för att placera dem traditionellt, på rad i fönstren, är det vackert att placera i grupp på andra platser. Ställ ett par krukväxter i olika höjd tillsammans på en byrå eller ett sideboard. Använd också stora växter och ställ på golvet. Monstera är speciellt vackert att ställa i ett hörn. Gröna växter är överlag perfekta att ställa in i avskalade rum för att skapa en personligare känsla. Jag har kommit på mig själv med att köpa växter pö om pö. Snart har vi ett helt växthus här liknande min barndoms hem. Idag är det mina barn som drar av bladen på våra guldpalmer och jag förstår plötsligt min mammas tillsägelser. Historien upprepar sig. Det är bara spegelväggen som fattas.

Läs om den andra sidan av myntet här. Ha en bra vecka!

2 kommentarer:

  1. Men spegelväggen hoppas jag vi slipper! I alla fall så som den såg ut på 90-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det faktiskt redan trendigt ; ) Men man behöver ju inte anamma allt...

      Radera