2014-10-07

ÖPPEN PLANLÖSNING

När jag byggde vårt hus ville jag definitivt ha öppen planlösning. Vi har därför ett helt öppet kök mot vardagsrummet med fönster från golv till tak. Rummet är stort och har 2.70 i takhöjd så det känns rymligt men ändå mysigt. Det är jättetrevligt att ha gäster på besök där alla står och umgås runt köksön. Jag älskar också att jag kan umgås med barnen samtidigt som jag lagar mat. På sommaren är det enkelt att langa ut maten på terassen genom det stora hajompartiet och på vintern är det väldigt mysigt att julgranen får plats bredvid soffan och hamnar i blickfånget när vi sitter i soffan och när vi äter vid köksbordet.

Här kommer några bilder med fantastisk inspiration på öppen planlösning. De är alltså inte från mitt eget hem.

Foto: Pinterest

























Foto: Pinterest

























Nästan varje kväll när vi käkat middag så vill barnen leka en stund innan läggdags. Oftast är det pappan som gör det eftersom det är jag som hämtar på förskolan och han vill umgås med dem ett tag. Fastän jag sköter disken kan jag ändå vara delaktig eftersom de ibland sitter vid köksbordet och ritar, räknar eller spelar spel. Det är inte så att jag älskar att diska och plocka undan efter maten men det är rofyllt att plocka och umgås och samtidigt lyssna till barnens funderingar eller när de ibland kiknar av skratt.

Foto: Pinterest


























Foto: Pinterest

























Det passar väldigt bra med öppen planlösning i den här tiden i livet. När barnen är små är det skönt att ha uppsyn över dem samtidigt som vi kan ägna oss åt andra saker också. Öppen planlösning fungerar bra på andra ställen i hus också men det har inte slagit igenom så mycket i Sverige. Linda planerar för ett enda stort rum för sov, bad och garderob till exempel. De kommer inte ha några väggar, dörrar eller trösklar i den avdelningen vilket resulterar i ett jättevuxenrum med hotellkänsla.

Nu ska vi hast i väg på ett möte. Läs gärna om den andra sidan av myntet här.

Vi uppdaterar på fredag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar