2014-11-13

INREDNING OCH PSYKOLOGI

Den här veckan har jag jobbat med företaget och i huset har köket blivit monterat. Äntligen kan vi se hur det kommer att se ut i vårt nya hem. Vi valde samma luckor på köket som i det förra huset men med en ny utformning och med matt finish istället för högblank som vi hade i det förra huset.  Jag vill ha matta ytor nu. Överlag så vill jag ha in mer naturmaterial i hemmet nu, stenytor, fårskinn och lerkrukor. Det är ditåt trenderna pekar. Jag ogillar att prata trender men oavsett så blir jag, som alla andra, påverkad av omvärlden och tar såklart in influenser som för tillfället är trendiga. Jag tycker om att det lutar åt att hemmen "ska" inredas i en mer personlig stil. Det ska synas vem som huserar där. Sterila hem som liknar utställningslokaler kan vara snyggt och vilsamt för ögonen men jag föredrar hem där det syns att någon faktiskt bor.

Foto: Slettvoll

Foto: Slettvoll

Så länge jag kan minnas har jag brytt mig om miljön jag har vistats i. Jag flyttade hemifrån tidigt och lade ner mycket tid på att göra det fint i min första lägenhet. Soffborden i mörkt trä som jag köpte från Indiska har jag kvar i förrådet än. Jag gillar dom inte speciellt mycket idag men jag kan inte med att slänga dem. De påminner så mycket om min första lägenhet som var fylld av torkade rosor, färgat porslin och terrakotta. Det var ombonat och mysigt. Det är viktigt för mig att ha det vackert och trivsamt omkring mig och psykologi kan förklara det. Den omgivande miljön påverkar oss mer än vad de flesta tror, eller vet. Forskning visar att om inte miljön vi lever i är harmonisk så kan vi bli stressade. En miljö som är trivsam däremot höjer produktiviteten och kreativiteten. Ett hem är lika viktigt för oss som en vän. "Mitt hem är min borg" och när jag trivs där är det  stället där jag slappnar av och laddar batterierna.

Foto: Slettvoll


















Foto: Slettvoll

























På hösten och vintern är det speciellt viktigt att inreda på ett sätt som gör att vi mår bra eftersom vi spenderar så mycket tid inomhus och vi nästintill saknar solljus. Eftersom vi har så få ljusa timmar på vintern påverkar det vårt humör och hur vi agerar. Se till att alltid dra upp rullgardiner/persienner/gardiner så mycket som möjligt för att få in ljus. Placera många ljuskällor inomhus. Gärna med ett varmt sken som gör det mysigt och ombonat. Tänd brasor ofta om ni har en eldstad. Doftljus är också mysigt och kan påverka vårt humör. Det finns forskning som visar att lavendel lugnar, citron höjer prestationsnivån vid mentala uppgifter och pepparmint hjälper till vid fysiska prestationer. Använd lite mörkare kuddar och plädar eller fårskinn vilket gör soffan inbjudande. Se bara till att inte använda för många så att det känns rörigt, speciellt om resten av hemmet är fyllt av saker. Blommor är ett annat tips för att må bättre när det är grått ute. En studie som gjordes på ett sjukhus visade bland annat att personer som hade opererats och låg i ett rum med blommor behövde färre smärtlindrande mediciner, hade lägre blodtryck, var mindre trötta och mindre oroade samt mådde bättre psykiskt än de som låg i rum utan blommor. En annan studie visar att den kognitiva prestationsförmågan är bättre i kontor där det finns växter än i kontor där växter saknas. En tredje studie visar att miljön kan påverka förmågan att lösa uppgifter.

Foto: Slettvoll

















Foto: Slettvoll

























Designpsykologi är otroligt intressant och förklarar en hel del av mina reaktioner på, och intresse för, olika miljöer. 

Läs om den andra sidan av myntet här. Ha en trevlig helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar