2014-11-11

VÄGGHÄNG

Den här veckan bjuder på bland annat på start av ett nytt, spännande företagsjobb och fortsättning på ett jobb för en privatkund. Vi tackar för förtroendet och kör på! Jag avrundar veckan med en fyrtioårsfest på lördags som jag och min man blivit bjudna på. Det ser vi mycket fram emot!

Något som många undrar om är vad de ska hänga på väggarna och hur det ska hängas så vi tänkte att vi skulle komma med lite tips, råd och inspiration.

Personligen är jag (och Linda) förtjusta i nakna väggar. De får gärna gapa tomma på ett par ställen, det är inget konstigt. Möbler och växter kan vara gott nog. Är det så att några väggar passar bäst med tavlor så är det första tipset att ni dimensionerar tavlorna utifrån hur stora väggarna är. Är det jätteytor så ös på med stora tavlor. Ett par pytteramar på en stor vägg ser mest rörigt ut.

Tänk stort. Foto: Pinterest


























Foto: Pinterest

























Vad kan hängas på väggarna? Tavlor, foton och teckningar av barn, posters och lampor. Uttryck er personlighet och ert hem genom det som ni tycker om. Förstora foton som ni har minnen till. Jag har till exempel hängt upp en stor ram i hallen med ett foto av brända palmer i öknen. Den är från Palm Springs och ger ett coolt uttryck samtidigt som den varje gång jag passerar ger mig minnen från min och min mans road-trip genom Kalifornien när vi var drygt tjugo.

Om möjlighet finns, investera gärna i konst. Varför inte någon lokal konstnär? För de som bor i, eller kommer från Värmland (och för andra såklart), kan vi tipsa om Karolina Nolins tavlor som beskrivits som barnboksillustrationer för vuxna. Överkomliga priser och fina motiv. För de som vill slå på stort finns ju Lars Lerin. Jag drömmer om en målning av honom. Min mans moster gick på konstskola tillsammans med honom och hennes tavlor har vi köpt ett par stycken av. De är jag himla glad över.

Häng tavlor på rad eller skapa en hel fondvägg av olika tavlor.

Fri komposition. Foto: Pinterest

























Bind ihop med en typ av ram. Här guldramar. Foto: Pinterest

























Att hänga upp en grupp med tavlor kan vara svårt. Lägg ut tavlorna på golvet först och arrangera tills du är nöjd. Försök att skapa en "tavla av alla tavlor". En större grupp tavlor placeras med fördel i fri komposition. Det är inte enkelt utan kräver en viss känsla för komposition. Försök att hålla avståndet mellan tavlorna så lika som det går för att skapa en balans. För att göra det enklare går det att använda sig av en mittlinje. Skapa en imaginär mittlinje och fyll på över och under. Mittlinjen ger kompositionen harmoni och balans.

Foto: Pinterest

























När tavlor ska hängas på rad kan det göras med rak överkant. Placera de större tavlorna närmre mitten och använd gärna en linje som redan finns i rummet. Finns det andra tavlor i rummet eller till exempel en bokhylla så placera överkanten i samma höjd. Det går också att använda sig av rak underkant vilket är lite enklare. Vill du enkelt kunna byta ut tavlor går det att istället använda en tavellist.

Rak underkant. Foto: Pinterest

























Rak överkant. Foto: Pinterest

























Porträtt bör hängas så att personerna tittar på varandra eller mot kompositionens mitt. Sätt mörka tavlor ovanför ljusa och större tavlor ovanför små (om det är ett fåtal tavlor att hänga).

Lycka till med kompositionen!

Läs om den andra sidan av myntet. Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar