2014-11-07

UTE ELLER INNE?

Just nu är jag inne i en minst sagt intensiv period. Jag jobbar med företaget, hämtar barn, slipar och spacklar i huset, gör mat och städar. Hoppas på att energin håller i sig ett par veckor till, åtminstone fram till jul. Vi har en hel del roliga uppdrag att leverera på jobbet fram tills dess och huset ska vara klart i början av december.

Jag börjar se ljuset i tunneln vad det gäller bygget. Nu är vi snart i hamn. Elen är på plats efter att elektrikerna ockuperade huset i två veckor. De fick milimeterinstruktioner från mig innan de fräste upp ytterväggar och golv i sten. Innerväggarna är uppe och jag har spacklat och målat nästan alla ytor. Köket har levererats och ska skruvas på plats så snart golvet är klart. Det är lite färre skåp och luckor än i vårt senaste jättekök så den här gången går det nog snabbare. Jag tycker inte att det är helt tråkigt att sätta ihop ett kök. Resultatet blir ju så tydligt. Värmeslingorna i golvet ligger där de ska och det är bara sista lagret flytspackel som ska på innan vi får ett golv i betong. Nedan en bild på mässing mot just betong. Jag önskar att vi skulle kunnat ha ett sånt vackert räcke i vårt hus men vi måste prioritera.

Foto: Pinterest

























Jag drömmer om det färdiga huset och att kunna sitta framför brasan på kvällarna och inte göra någonting. Tänk att ha fria, lediga helger och kvällar igen, det kommer att kännas som semester! Jag har ju redan gått igång i tankarna på inredning. Det gjorde jag i och för sig redan när jag höll prospektet i min hand. Som jag skrivit tidigare har vi valt blandare i mässing i vårt badrum. Det kommer att bli sterilt och alldeles för vitt att inte blanda in varma metaller i rummet. Det är många som frågar oss om vi inte kommer att tröttna på mässing och koppar snart. Om de verkligen vågar ta in de varma metallerna i sitt hem. Det har varit trendigt i ett par år nu. Vi tror att det kommer att hålla i sig ett tag. Självklart kommer det att svänga igen men vi tror att det dröjer cirka tio, femton år innan det blir hopplöst ute igen. De som vill vara först med det senaste har redan skrotat koppar- och mässingstrenden. Nu kopierar lågprisvaruhus koppar- och mässingdetaljer och den som vill vara unik får återgå till silver eller rostfritt stål. Vårt tips är att inreda med det som ni själva tycker om. Strunta i att köpa massa prylar eftersom Sköna Hem skriver att det är modernt. Nästa månad är det något annat som är trendigt. Skippa slit- och släng mentaliteten och satsa istället på gedigna inredningsprylar som håller i alla år.

Blandare till vårt bad. Foto: Tapwell

























Foto: Pinterest

























Ikväll kommer en kompis från Stockholm som vi ska träffa hemma hos Liza. Ska bli obeskrivligt skönt att äta gott, skratta och ta ett glas vin eller två.

Läs om den andra sidan av bloggen här. Ha en härlig helg och njut av ledighet ni som kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar